Digitaliseringsminister lancerer ny kampagne om digital ansvarlighed

Publiceret 06-03-2023

Digitaliseringsministeriet står bag ny kampagne, der sætter fokus på bestyrelsens ansvar for at sætte digital ansvarlighed på dagsordenen.

Virksomheders stigende digitalisering kalder på tilsvarende digital ansvarlighed. Et hackerangreb kan være en ubehagelig oplevelse for enhver virksomhed, og kampagnen vil derfor oplyse om, hvordan bestyrelser kan mindske risikoen for at havne i kløerne på hackere.

“Danske virksomheder er omstillingsparate og gør det allerede rigtig godt, men med den stigende digitalisering følger også et stort behov for at sikre virksomhedens it-systemer og data. Det er bestyrelsens ansvar at sætte digital ansvarlighed på virksomhedens dagsorden. Her er den nye guide og tjekliste et godt sted at starte, især for bestyrelser, der ikke har dataetik og digital sikkerhed som kernekompetence,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.

Med en ny guide og tjekliste får bestyrelserne konkrete spørgsmål, der kan hjælpe dem i gang med at sikre virksomhedens systemer og data. Med guiden får man gode argumenter for at sætte emnet på dagsordenen. Tjeklisten bidrager med konkrete diskussionsspørgsmål, der hjælper bestyrelsen til at efterspørge den rette viden fra virksomheden. Spørgsmålene dækker emner som ledelsesforankring, risikovurdering og politik for it-sikkerhed og dataetik.

Find guide og tjekliste på www.sikkerdigital.dk/bestyrelsen

Yderligere oplysninger

Michael Højgaard Bang, presserådgiver, 72 28 24 16, mihb@digmin.dk

Få flere nyheder om digitalisering: Følg Digitaliseringsministeriet på Twitter.