Tilfredsheden med den digitale offentlige sektor er steget i 2023 sammenlignet med 2022 i en ny måling fra Danmarks Statistik, der hvert år tager temperaturen på danskernes tillid til og oplevelse af den digitale offentlige sektor.
Målingen undersøger blandt andet danskernes opfattelse af, om det er en ’god oplevelse’ at bruge de digitale løsninger, om man foretrækker de digitale tilbud frem for analoge, samt om myndigheder passer på deres data. På tværs af alle ni faktorer er danskernes vurdering af deres oplevelse med den digitale offentlige sektor mere positiv i 2023 end 2022.
Derudover viser målingen, at 78 procent af den danske befolkning generelt har tillid til de offentlige digitale løsninger, hvilket er på niveau med tidligere år.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre siger:
”Det er meget positivt, at tilfredsheden med den digitale offentlige sektor er stigende sammenlignet med året før, og vi skal nu arbejde for at sikre, at den tendens fortsætter de kommende år. Derudover er det selvfølgelig altafgørende, at borgerne fortsat har høj tillid til de offentlige digitale løsninger. Det er grundlaget for, at vi fortsat kan være ambitiøse i vores indsats for et digitalt Danmark.
Samtidigt skal vi lytte til de borgere, der stadig har svært ved det digitale og sørge for gode alternativer og den rette hjælp. I juni indgik vi en bred politisk aftale med fem konkrete indsatser for digital inklusion. Med aftalen vil vi bl.a. styrke de pårørendes muligheder for at hjælpe deres familie og venner med det digitale. Tallene viser netop, at vi oftest opsøger hjælp hos vores nære, og det understøtter derfor vigtigheden af aftalen.”
I 2023 har 22 procent af borgerne, som anvender offentlige digitale løsninger, haft behov for hjælp til offentlig digital selvbetjening inden for det seneste år – og blandt dem, søger borgerne oftest hjælp fra pårørende frem for andre typer hjælp.
Som følge af aftalen om digital inklusion fra juni 2023 ”Digitalisering med omtanke” vil resultaterne fra målingen indgå i en større analyse af borgernes møde med den digitale offentlige sektor og særligt om de borgere, der oplever udfordringer med det digitale. Analysen forventes offentliggjort i 2024.
Fakta
- Målingen er baseret på data fra Danmarks Statistiks spørgeskemaundersøgelse "It-anvendelse i befolkningen" fra 2021 og 2023. Undersøgelsen for 2023 er baseret på svar fra 4265 respondenter, der er repræsentative for den danske befolkning mellem 15 og 89 år. Spørgeskemaundersøgelsen udarbejdes i et samarbejde mellem Danmarks Statistik, Ældre Sagen og Digitaliseringsstyrelsen, og data er indsamlet fra april til august 2023.
- 78 pct. af danskerne mellem 15 og 89 år er i 2023 enige eller meget enige i udsagnet ”Jeg har generelt tillid til offentlige digitale løsninger”. 14 pct. har svaret ”hverken eller” og 6 pct. er uenige eller meget uenige i udsagnet.
- Målingen indeholder ni udvalgte faktorer, der blandt andet kan anvendes til at måle, hvordan en borger oplever offentlige digitale løsninger. Det handler blandt andet om den enkelte borgeres forudgående erfaringer men også oplevelsen af myndighedens kompetencer og intentioner samt oplevelsen af selve løsningens funktionalitet og design
Yderligere oplysninger
Presse- og kommunikationsrådgiver Cecilie Rex Selmer, crs@digmin.dk, tlf. 72 28 24 17