Techgiganterne har gjort fastholdelse til en forretningsmodel. Det konkluderer den nye rapport ”Tech-giganternes hemmeligheder” fra Analyse & Tal. Analysen bygger på datadonationer fra 219 danskere og i alt 17 mio. datapunkter fra TikTok, YouTube og delvist Instagram, da de har leveret data i et så begrænset omfang, at de ikke optræder i undersøgelsen.
Rapporten viser, at de mest fastholdte brugere i gennemsnit ser 895 TikTok-videoer om dagen og nogle bruger mere end hvad der svarer til mere end 40 døgn om året på TikTok alene. Særligt de ultrakorte videoformater (shorts) forlænger forbruget og øger tjekfrekvensen. På YouTube er tidsforbruget fordoblet, siden shorts blev indført. Samtidig registrerer TikTok i gennemsnit 17 gange flere datapunkter per bruger end YouTube – og for de mest aktive brugere på TikTok er forskellen i dataregistreringer op til 50 gange større.
Andelen af potentielt skadeligt indhold, der er eksplicit voldsomt eller diskriminerende, udgør henholdsvis 2 pct. på TikTok og 1,8 pct, på YouTube. For de brugere, der ser næsten 900 videoer om dagen, svarer det til, at de ser 15–20 videoer om dagen med grænseoverskridende indhold.
”Vi taler ikke længere kun om skærmtid. Vi taler om fastholdelse, der kan føre til afhængighed, og som skabes bevidst. De sociale medier kortlægger alt, men påtager sig intet ansvar. De lever af vores opmærksomhed – og de gør alt for at holde på den. Resultaterne understreger behovet for at få techgiganterne ud af deres skjul. De skal stilles til ansvar for de systemer, de skaber, og de konsekvenser det har for især børn og unge. Den kamp er regeringen klar til at tage både herhjemme og i EU”, ” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Om undersøgelsen
Som led i Medieaftalen 2023-2026 skal ’Center for sociale medier, tech og demokrati’ årligt udarbejde en rapport om tech-giganternes indflydelse på demokrati, trivsel og sammenhængskraft. Den uvildige rapport for 2025 fokuserer særligt på fastholdelsesmekanismer, digital adfærd og skadeligt indhold. Rapporten er udarbejdet af Analyse & Tal.
Rapporten bygger på 272 datadonationer blandt 219 brugere. Selvom datadonationerne ikke bygger på et repræsentativt udsnit af danskerne, giver de et detaljeret indblik i fastholdelsesmekanismers design og effekt. Datadonationerne giver således en unik mulighed for at få et dybdegående og detaljeret indblik i den faktiske adfærd blandt 219 danskere på sociale medier, og hvilken effekt fastholdelsesmekanismerne har.
Yderligere oplysninger
Presserådgiver Michael Højgaard Bang, mihb@digmin.dk, tlf. 72 28 24 16