Digitale løsninger som MitID, Digital Post og borger.dk er blevet en fast del af borgernes hverdag. Derfor er det vigtigt, at borgerne har gode oplevelser med løsningerne og tillid til, at de fungerer efter hensigten.
Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med Danmarks Statistik og Ældre Sagen lavet en undersøgelse af befolkningens tillid til og oplevelser med de offentlige digitale løsninger.
I år svarer 84 procent af befolkningen, at de er meget enige eller enige i, at de har tillid til løsningerne. Det er den højest målte tillid, siden målingerne blev indført i 2021.
”Jeg er meget glad for, at tilliden til de offentlige digitale løsninger fortsætter med at stige. Det er et virkelig stærkt resultat, og det er en tillid, vi ikke må tage for givet. Udviklingen viser, at vi i Danmark har digitaliseret på en ansvarlig måde og løbende haft borgernes behov for øje. Tilliden er også fundamentet for, at vi i de kommende år kan tage ny teknologi som fx kunstig intelligens i brug på en ansvarlig måde og udvikle en mere effektiv offentlig sektor. Derfor skal vi hele tiden have fokus på at styrke og fastholde borgernes tillid, når vi udvikler nye digitale løsninger,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Undersøgelsen viser, at 87 procent af de borgere, der bruger de offentlige digitale løsninger, har positive oplevelser med dem. 80 procent angiver desuden, at de foretrækker at anvende de digitale løsninger, når de skal i kontakt med det offentlige.
Kun få borgere giver udtryk for, at de ikke har tillid til de offentlige digitale løsninger. I 2025 gælder det 4 procent.
Ældre er tryggere og har mere tillid end nogensinde før
De gode oplevelser går hånd i hånd med en stigende tryghed ved at bruge de offentlige digitale løsninger. Det samlede tryghedsniveau ved at bruge Digital Post i kontakten med det offentlige er steget fra 77 procent i 2017 til 89 procent i 2025.
Særligt blandt de ældre ses en markant udvikling. Trygheden blandt 75-89-årige er steget fra 43 procent i 2017 til 75 procent i 2025. Samtidigt udtrykker 72 procent af 75-89-årige, at de enten er meget enige eller enige i, at de har tillid til de offentlige digitale løsninger. Det er en stigning på 7 procentpoint sammenlignet med 2021, og det højest målte nogensinde.
”Offentlige digitale løsninger skal være lette og sikre at bruge – for alle borgere. Jeg er derfor utrolig glad for, at borgere generelt har gode oplevelser med løsningerne, og at fortsat flere ældre føler sig trygge, når de bruger Digital Post. Det er et meget positivt resultat og viser tydeligt, at vi er på rette vej. Men vi er ikke i mål. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter arbejdet med at gøre de digitale løsninger så brugervenlige som muligt. Jeg vil fortsat sigte efter, at flest mulige borgere i Danmark føler sig trygge ved de offentlige digitale løsninger, ” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Læs analysen her: Tilliden til den digitale offentlige sektor 2025
Fakta om analysen
- Analysen er baseret på data fra undersøgelsen ”It-anvendelse i befolkningen”, der gennemføres hvert år af Danmarks Statistik i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.
- Undersøgelsen stiller danske borgere en række spørgsmål om deres it-vaner, herunder deres tillid til offentlige digitale løsninger, tryghed ved at anvende løsningerne samt den generelle oplevelse af den digitale offentlige sektor.
- I 2025 deltog 4.015 respondenter i undersøgelsen. Respondenterne udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning mellem 15-89 år.
Yderligere oplysninger
Presse- og kommunikationsrådgiver Cindy Shummontien Green, csg@digmin.dk eller telefon +45 21 67 58 68