I dag er børn og unges hverdag i skolen og i fritidslivet tæt forbundet med deres digitale liv. Det digitale spiller en stor rolle for både læring og trivsel, og de senere år er der kommet et større fokus på, at den øgede digitalisering også kan medføre utilsigtede konsekvenser.
En hel del kommuner, skoler og fritidstilbud er allerede begyndt at tage aktiv stilling til rammerne for børns digitale liv, ligesom et flertal i Folketinget for nylig har indgået en aftale om mobilfrie folkeskoler og fritidstilbud. Det er helt afgørende, at børns digitale tryghed på tværs af skole og fritid bliver en prioritet i alle kommuner og kommer alle børn og unge til gode.
Derfor etableres nu et omfattende fælles partnerskab, der frem mod 2030 arbejder målrettet for lokalt at skabe gode og trygge rammer for børn og unges digitale liv.
”Vi har i alt for lang tid haft et ensidigt positivt blik på digitale værktøjer, grænsende til det naive. Heldigvis er vi som samfund blevet klogere. I dag har mange skoler og fritidstilbud en sund og kritisk tilgang til de digitale muligheder – og det skal vi støtte op om. Børn og unge skal kunne færdes trygt i deres digitale hverdag – både i skolen, fritiden og derhjemme. Med klare rammer, fælles aftaler og hurtig hjælp ved digitale krænkelser kan vi skabe digitale fællesskaber, der styrker trivslen og giver plads til både læring og leg,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Digital børnebeskyttelse kræver, at alle relevante aktører med indflydelse på børn og unges liv er med i forandringen – heriblandt børn og unge selv. Derfor er partnerskabet et resultat af en bred aftale mellem ’Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv’ (regeringen, Børns Vilkår, Red Barnet, DUF og KL), Skole og Forældre, Danske Skoleelever, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, FOA, BUPL, Medierådet for børn og unge og FOLA.
Partnerskabets har aftalt tre indsatsområder:
- Sikker brug af digitale værktøjer: Kommuner, skolebestyrelser og forældreråd skal have klare processer og viden til at sikre brugen af digitale undervisningssystemer, apps og AI.
- Fælles aftaler om digitale fællesskaber: Elever og forældre skal indgå kollektive aftaler, der styrker fællesskaberne digitalt.
- Hurtig hjælp ved digitale krænkelser: Alle skoler skal kende og have adgang til best practice, beredskabsplaner og antimobbestrategier, så der kan handles hurtigt og effektivt ved digital skade eller krænkelser.
Formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Christina Krzyrosiak Hansen siger:
”Det er rigtig godt, at vi med aftalen her bliver klogere på, hvordan man fjerner ansvaret for at vurdere sikkerheden i det enkelte digitale undervisningsmiddel fra den enkelte lærer eller pædagog og i stedet får et fælles ansvar for at skabe et overblik over det komplicerede digitale landskab. Det vil give nogle langt tryggere rammer at færdes i – både for børnene og de unge samt de voksne omkring dem."
Formand for Skole og Forældre Regitze Spenner Ishøy siger:
"Et trygt digitalt børneliv er et fælles ansvar. Som forældre kan vi meget, men vi kan mere i fællesskab. Vi er derfor glade for, at vi i partnerskabet kan arbejde målrettet sammen for at skabe de bedste rammer for vores børn i det digitale landskab."
Næstformand hos Skolelederforeningen Kristian Dissing Olesen siger:
“Vi glæder vi os over, at kommunerne er opmærksomme på og finder det vigtigt at understøtte skolerne omring sikkerheden, når det gælder nødvendige digitale arbejdsredskaber. Det har vi brug for på skolerne for at sikre børnenes bevægelser på forskellige platforme. Det glæder os også, at skolerne får mulighed for at facilitere samtaler med forældre og elever om problematikker vedrørende børns adgang på digitale platforme, for det er en udfordring, der ikke kun skal løses i skoletiden."
Yderligere oplysninger
Presserådgiver Michael Højgaard Bang, mihb@digmin.dk, tlf. 72 28 24 16