Ny rapport om dataetik i store danske virksomheder er lavet med kunstig intelligens

Publiceret 11-06-2024

Digitaliseringsstyrelsen offentliggør i dag den hidtil største analyse af dataetik i store danske virksomheder, hvor styrelsen for første gang har anvendt generativ kunstig intelligens.

I en ny rapport har Digitaliseringsstyrelsen analyseret samtlige årsrapporter fra store danske virksomheder i 2022 og 2023.

Ved hjælp af ChatGPT har det for første gang været muligt at analysere samtlige årsrapporter frem for blot at forholde sig til et udsnit. I alt er 3.673 årsrapporter fra 2022 og 2023 blevet undersøgt ved hjælp af kunstig intelligens, og resultaterne er efterfølgende blevet valideret ved en manuel stikprøvekontrol.

"Digitaliseringsstyrelsens brug af kunstig intelligens til denne analyse er et spændende eksempel på, hvordan teknologien kan bruges til at gøre vores arbejde bedre, hurtigere og mere effektivt. Ved hjælp af teknologien er det muligt at lave en mere grundig analyse, som giver os et bedre udgangspunkt for at vejlede virksomhederne om dataetik,” siger Marie Bjerre.

Analysen viser blandt andet, at fem ud af seks store danske virksomheder har forholdt sig til dataetik i årsrapporten, og at halvdelen af de store virksomheder har udarbejdet en dataetisk politik. Blandt de virksomheder der begrunder, hvorfor de ikke har en dataetisk politik, er det knap to ud af fem (36 pct.), der har gjort sig dataetiske overvejelser, selvom de ikke har udarbejdet en dataetisk politik. En ud af seks af de store danske virksomheder har slet ikke forholdt sig til dataetik i deres årsrapporter.

”Tilliden til vores virksomheders brug af data er helt afgørende for vores fortsatte digitalisering og samfundsudvikling. Dataetik kommer kun til at blive mere vigtigt i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder forholder sig aktivt og ansvarligt til dataetik” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre

Dataetik handler om at anvende data ansvarligt og ordentligt. Det handler dermed ikke kun om at overholde gældende lovgivning, men om bevidst at afveje forskellige hensyn når der arbejdes med data. Det kan fx handle om spørgsmål i forhold til algoritmisk forskelsbehandling, eller hvordan data kan bruges til at påvirke menneskers adfærd.

I analysen kan man blandt andet læse hvilke emner, der hyppigt optræder i virksomhedernes årsrapporter, den årlige udvikling og om branchemæssige forskelle. 

Rapportens resultater vil blandt andet blive brugt til at videreudvikle vejledningen om dataetik til virksomheder.

Læs mere om rapporten, og find den her.

Yderligere oplysninger

Michael Højgaard Bang, mihb@digmin.dk, tlf. 72 28 24 16