Ny kortlægning: Virksomheder indberetter til 1.874 forskellige statslige selvbetjeningsløsninger

Publiceret 20-05-2025

Danske virksomheder foretager årligt over 200 millioner indberetninger til 1.874 forskellige selvbetjeningsløsninger. Det koster virksomhederne dyrt, og derfor vil digitaliseringsministeren nu rydde ud i de administrative byrder.

For første gang er der blevet udarbejdet en omfattende kortlægning af danske virksomheders indberetninger til statslige myndigheder. Det kan for eksempel være en indberetning til Skattestyrelsen om moms, til Arbejdstilsynet ved en arbejdsulykke eller til Færdselsstyrelsen om tilladelse til at køre taxakørsel.

Kortlægningen viser, at danske virksomheder bruger tid og ressourcer på at betjene overraskende mange forskellige systemer, når de skal sende lovpligtige informationer til staten.

”Statens krav om indberetninger har taget overhånd og er blevet for tung en administrativ byrde for vores virksomheder. Den nye kortlægning viser tydeligt behovet for, at vi nu lægger os i selen for at forenkle og automatisere meget mere. Danske virksomheder skal bruge deres dyrebare tid på at udvikle nye, innovative produkter og skabe arbejdspladser - ikke på at lave indberetninger og udfylde pdf-filer,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.

I alt 59 statslige myndigheder ejer de 1.874 forskellige løsninger, som indgår i kortlægningen. I disse løsninger blev der foretaget mindst 215 millioner indberetninger i løbet af 2023.

Over halvdelen af indberetningerne er automatiseret

Over halvdelen af indberetningerne foregår allerede i dag automatisk via it-systemer. Det drejer sig for eksempel om lønsystemers indberetning til eIndkomst, refusion af sygedagpenge til Nemrefusion og en del af til Skattestyrelses systemer vedrørende aktier, værdipapirer og andre investeringer.

Kortlægningen viser også, at omkring halvdelen af selvbetjeningsløsningerne er samlet på Virk.dk, der er virksomhederne digitale indgang til det offentlige, mens resten af løsningerne er fordelt på mange forskellige platforme.

Om kortlægningen

Kortlægningen er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen som led i initiativet ”MinVirksomhed” fra aftalen om Danmarks Digitaliseringsstrategi 2024-2027 og har til formål at danne grundlag for tiltag, der kan lette virksomhedernes byrder.

På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside kan du finde rapporten 'Kortlægning af virksomheders indberetninger til statslige myndigheder'. 

Yderligere oplysninger

Presserådgiver Michael Højgaard Bang, mihb@digmin.dk, tlf. 72 28 24 16